söndag 19 januari 2014

Utbildningssystemet på Grange Hall!

Grange Hall heter ett ställe där alla oönskade bor. De får mat som sägs är nyttig och ska hålla en frisk. Nya barn som är medelstora och äldre har haft bättre matförhållanden i värden utanför Grange Hall, de tycker att inte alls att maten smakar gått. Stället har fem våningar, gråa hallar, olika salar och smala element. I salarna har de olika ämnen som naturvetenskap, historia och de kan läsa och skriva. Där lär man sig även hur man arbetar på ett bra sätt, disciplin och respekt. Under lunchen får man inte ens prata med varandra. Jag ser i mitt huvud att alla har på sig färglöstgrå overaller. Att bli bättre på att arbeta och lära sig mycket om arbete som möjligt verkar vara huvudämnet på Grange Hall.

Det är inte frivilligt, man förs dit. Alla barn som är där har blivit vana i den vardagen och inte säger emot. Men de barn som kommer in till Grange Hall efter några år med sina föräldrar och med den "riktiga världen" gillar inte alls sättet de behandlas på där. Jag känner att det är plågeri eller slaveri. 

Grundskolan i Sverige är inte frivillig men de flest tycker nog att det är bra att lära sig om livet, få en uppfattning och en utbildning som man har stor användning av fram i livet. Jag tycker det i alla fall. Det finns många som tycker att skolan är tråkig eller slöseri på tid i ens liv, men det är fantastiskt bra att man kan lära sig saker och skaffa kompisar i skolan. Man försåt nog det när man blir lite äldre. Det finns vissa skolor där man måste ha skoluniformer för att barn inte ska bli trakasserade eller känna sig annorlunda. I min skola får man ha valfria kläder och uttrycka sin stil. Det finns mycket frihet på skolor idag, på rasterna får man ha kul och prata med varandra. På Grange Hall måste man vara tyst och visa sin disciplin. Respekt måste man ha för lärarna på min skolor idag med, men det är inte lika strängt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar