tisdag 28 januari 2014

Anna och Peters olika syner på "sanningen"

Mrs Pinsent har verkligen lyckats få Anna att tro på allt hon påstått om hennes föräldrar, om hennes liv och hennes värde. Anna är oönskad och inget annat, tydligen. Hon visste inte ens vad ordet hjärntvättad betydde så manipulerade hon blivit på Grange Hall. Det ända Anna lärt sig i hela sitt liv är hur man gör nytta för andra. Annas föräldrar bröt mot förkunnelsen de skrivit på och födde barn. Hon hatar hennes föräldrar, om de nu hade älskat henne varför skaffade de henne? Där emot har Peter bott med sin familj, haft en mamma och en pappa, som älskat honom. Peter har ändå vart tvungen att gömma sig för att inte bli hittat och införd på ett ställe som Grange Hall. Hans plikt är att få tillbaks Anna till "den riktiga världen", till hennes föräldrar som älskar henne. När han berättade planen till henne blev Anna osäkert arg. "Mitt namn är Oönskade Anna, inte Anna Covery, jag är oönskad, ingen älskar mig". Fast tveksamheten gjorde henne svag och hon började gråta. Det är faktiskt tryggare inne på Grange Hall än ute i världen. Vart man än går han det finns det alltid en rädsla gömd bakom varje hörn. Hon sa nej till Peter och lät honom bli besviken. "Du borde lära dig saker av Mrs Pinsent och inte vara så självisk", sade hon. Jag tror dock att Peter kommer få henne att ångra sig och tänka om. Det är trots allt lite kärlet på gång, enligt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar