fredag 21 mars 2014

SO

3 sårbara platser
  1. Haiti (Port-au-Prince) - Det händer många naturkatastrofer som förstör många av deras hus och andra byggnader så att de måste köpa för att bygga upp dem igen. Sen kan ju katastrofen komma igen och igen så landet blir bara av med pengar pga katastrofen. År 2010 - tätbefolkat - u-land (inte bra utveckling) Hur man gör någon skillnad: Bygger upp skolor -> folk med bra utbildning kommer på hur man bygger byggnader som inte gör lika lätt i sönder -> när d kommer en katastrof behöver man inte köpa och bygga nya hus som förstörts, eller hus som är byggda på gummi. 
  2. Somalia - Dålig utveckling (u-land) - Stäppklimat - Öken - Dålig levnadsstandard och levnadsvillkor - fattigdom. Fixa: utbildningen (nästan allt grundar sig på utbildning) - vattenledningar till landet eftersom det är så torrt.
  3. Niger - Mycket analfabetism, dålig levnadsstandard och levnadsvillkor, dåligt klimat - öken - politiska konflikter - fattigt - brist på arbetskraft. Fixa: Utbildning, skolor, vattenledningar, välja bättre politiker som styr landet bort från krig. 

3 optimala platser
  1. Sverige, Skåne - Odla - Behagligt klimat - Nästan inga skillnader mellan årstiderna, milda somrar och inte så kalla vintrar om man jämför med Kanada. Problem: ”Slut på skog”, alltså trä som vi utvecklar till andra varor,  i framtiden eller för mycket utsläpp, avgaser som är varligt för naturen och miljön. 
  2. Någon stans i Japan (Kanske Tokyo) - De har en sådan hög utbildning och kunskaps medvetna människor att de kommit på hur man ska bygga byggnader som klarar av  (stabilare) nästan alla tsunamier och andra katastrofer som händer mycket ofta i landet. Mycket hög ekonomi (kapital). Problem: mycket farliga gaser att andas in, och många avgaser, många går runt med en mask över munnen och näsen för att inte andas in.  (Växthuseffekten, ozonlagret) Och naturkatastrofer.
  3. Norge, Oslo - hög utbildade människor med hög levnadsstandard, ”Alla” är läskunniga och skriv kunniga, 94% fortsätter utbildningen efter grundskolan. Dyrare varor.  Problem: Avgaser som bidrar till världens växthus effekt och ozonlagret förstört av andra gaser. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar