fredag 5 juni 2015

Bild - konsthistoria


1) Denna grekiska skulpturen är gjord utav greken Myron år ca 460-450 före kristus. Skulpturen föreställer en diskus kastare och kallas Diskobolos. Originalet är tyvärr borta. Det finns en romersk bronskopia som finns i British Museum (från 100-talet f.Kr). Diskus är en sport påkommen utav grekerna. Myron sägs var en av de första skulptörerna att lyckas bemästra denna sortens skapande utav skulpturer. Myron är född i Eleutherai i Boiotien (Grekland). Såsom i alla andra ’antika’ sporter man utövade i Grekland är även skulpturen helt naken. Om man kollar på skulpturen igenom ett modernt öga ser både kroppshållningen och ansiktsuttrycket oneutralt ut/omänskligt ut. Man kastat diskusen annorlunda idag och man ser ungefär tusen gånger mer så bekymrad ut i ansiktet än vad statyn visar. 

2) Skulpturen kan mycket möjligt ha varit gjord för att skryta. Myron kanske ville visa upp sina färdigheter och tekniker och grekerna kanske ville visa upp sporten de hade kommit på. Skulpturen och sporten var gjort på ett sådant tidigt tal och grekerna hade nog rätt mycket stolthet för det. Myron experimenterade inte riktigt med den mänskliga kroppen då han ser normal ut. som jag skrev innan så är skulpturen dock lite onaturlig när det gäller hållningen och ansiktsuttrycket. Konstverket kanske är gjort till för att berätta om en historisk händelse (att grekerna kom på sporten, att de hade kommit så långt, och att Myron hade kommit långt med hans tekniker). Känslan man får utav att kolla på detta verket är nog styrka och självsäkerhet därför att personen är uppbygd (kolla vaderna, armarna och magen) och eftersom han är helt naken och står så ståtligt skäms han antagligen inte. Hans rörelse är rätt fyrkantiga, man ser nog inte ut så när man utför sporten i verkligheten. 

3) Bilden föreställer som sagt bara en man som utövar en sport (stilla bild). Sporten heter Diskobolos och han är splitternaken och inte insatt i någon miljö. Den är naturligt avbildad men som sagt så är hans kroppsspråk stelt och han verkar ha fyrkantiga rörelser. Jag tycker att skulpturen är väldigt fin gjort, men tanke på när den gjordes. Jag är även stolt över Grekland, att de kom på sporten och var så före i både logiken och tekniken. 






Min bild
Min bild föreställer en man som sitter i en soffa under ett körsbärsträd ute i naturen någonstans. Tanken ska vara att han sitter lite kaxigt naken på en soffa och bara softar med livet under ett fantastiskt vacker körsbärsträd som växer vilt ovanför honom. Jag var nöjd med bilden till att börja med, när jag enbart hade målat himlen, trädet och fåglarna. Efter det råkade jag och mina kompisar spilla på himlen och när jag skulle ”fixa det” förstördes det bara ännu mer. Jag blev väldigt besviken och efter att jag målade soffan, gräset och människan så tyckte jag bara mindre och mindre om den. Jag tycker att själva bilden är en fin och idérik men tycker inte riktigt att jag lyckades. Skulle vilja göra om den och göra den felfri men det tog en väldigt lång tid för mig att rita blommorna och jag har inte så mycket tålamod att vara petig med allt det där pill jobbet igen. 


Jämförelse:
Den största skillnaden emellan Unique Forms of Continuity in Space och Diskobolos är nog att i den futuristiska har man lekt med rörelser och försökt avbilda rörelser och muskler. Diskus kastarn står stilla även om han utövar en sport. Han är helt stilla men ser dock mänskligare ut än den futuristiska statyn. Jag tror att den futuristiska är en utveckling på Myrons skapelse. Jag tänker att om inte Diskobolos hade funnits och varit så stilla hade man kanske inte fått idén om att skapa något som verkligen visar rörelsen som musklerna utsätts för när du går och så vidare. Unique Forms of Continuity in Space är ett Italienskt verk ifrån Umberto Boccioni (1913). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar