onsdag 25 februari 2015

Svenska


1. Läs artikel.
2. Repetera texttypen tidningsartikel genom att läsa i Portal s. 82.
3. Skriv på bloggen:
a) Vad tycker du om metoden att spärra sidor på internet? 

Svar: Jag tycker att det är rätt bra. Man ska för det första inte vara inne på fel sidor när man är i skolan. (dock kanske man får på rasterna, eller via mobilen). Men på rasterna är det onödigt om man läser något som sårar en och sen känner sig dålig en hel dag, vilket påverkar ens studier negativt. Precis som det står i artikeln vet man inte om det komma hjälpa till eller inte. Men jag tycker ändå att det är en rätt bra start, skolan måste reagera på något sätt i alla fall. 
b) Vilka tecken på att det här är en tidningsartikel finner du? 

Svar: Det finns en, enligt mig, intressan rubrik som lockar. Tidningsartiklar ska inte påverka några utan bara informera vilket denna gör. Den informerar oss alltså om vad som händer och om olika åsikter som andra har (lärare, fler). Innehåller även, mellanrubriker, bild och pytteliten ingress i början. 
c) Tänk er att du har ett 8-årigt syskon. Formulera de fem viktigaste reglerna för ditt syskon när det gäller internet och vad hen ska tänka på. 

Svar: Jag har faktiskt en lillasyster. Jag har sagt åt henne att inte skaffa instagram (där man lägger ut bilder) för det skulle vara onödigt. Om hon verkligen ville ha det skulle hon dock kunna vara privat (som jag är). När man är privat låter man bara användare som man själv har accepterar att följa ens profil. Hon har facebook men bara för att spela spelen. Skype snackar hon endast med sina vänner på. Annars har hon inget annat. Alla i familjen säger åt henne att inte snacka med någon hon inte känner och att aldrig skriva ut något personligt. Men Alexia (min syrra) tycker att dessa reglerna är en självklarhet och därför klagar hon inte och hon tycker att det är rättvist. 


Texttypen REPORTAGE skiljer sig från nyhetsartikel.
4. Repetera texttypen genom att läsa i Portal på s. 84.
5. Läs reportaget om nätmobbning här.
6. Skriv på bloggen:
a) Hur tycker du att man ska arbeta för att stoppa nätmobbning? 

Svar: Det är riktigt svårt att få tag på alla som mobbar och att försöka minimera det då internet är så stort och ingen vet allt som finns där. Jag tycker dock att det är bra att vi får lära oss i skolan vad som kan hända, då lär man sig indirekt att inte göra det. Att vi blir informerade sedan liten klass är smart. Forskningen i reportaget visar ju på att det är 10 - åringar som drabbas. Så klart kommer det inte stoppa allt. 
b) Vilka tecken på att det här är ett reportage finner du? 

Svar: Ett reportage liknar en tidningsartikel men gå mer inpå djupet. Detta reportaget beskriver inte så många miljöer men den går in på djupet  och har en ögonblicksbild. 
c) Sammanfatta reportaget och dess viktigaste budskap i 10 meningar. 

Svar: Reportaget handlade om att nätmobbning förekommer oftare bland yngre åldrar. Måna barn använder mobiler eller datorer sedan små och kan därför a stött på nätmobbning tidigt i livet. Det är fler tjejer än killar som drabbats, då det handlar om utseendet. De drabbade känner sig därför mer osäker på sitt utseende. Det är ungefär lika många 10 åringar som blir utsatta på nätet som en 9 klass. Men vill börja utreda i mindre klasser nu och se hur upplever nätmobbningen det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar