onsdag 30 april 2014

Prao

Jag var på en restaurang ena veckan och den andra stack jag till en livsmedelsaffär. Jag hade riktigt kul på restaurangen. De tog hand om mig bra kände inte mig illa eller annorlunda behandlad. Hygienen där inne och alla små grejer man gjorde för att restaurangen skulle bli extra fin och ren blev jag lite förvånad av. Det var riktigt hygieniskt där inne. Jag började klockan tio på morgonen och slutade fyra på eftermiddagen. Restaurangen öppnade halv tolv så i en och en halvtimma dammsög, moppade, dukade, fixade toaletterna och mycket mer bara för att restaurangen skulle vara fräsch och riktigt trevlig när gästerna kom in. Jag hade lunch i femton till tjugo minuter och det var min enda rast. Dagens Lunch var det jag fick äta varje dag och det var super gått. Jag jobbade med servitriserna/servitörer. Mina sysslor var att hända disk, duka om, sopa, ge mat o.s.v. Skön stämning mellan de olika arbetande. De är lite som teater sa dem, de är en annan person när de pratar med kunder, de måste ha ett leende på läpparna och bra service men egentligen kanske de inte alls känner sig glada den dagen eller något sådant. Lönen var inte det bästa. De hade timlön där, när det är röda dagar tjänar dem mer. Om man har utbildning tjänar man bara tusen spänn mer än utan utbildning och lönehöjning fick man om man jobbat i flera år. Jag tycker att det skulle vara ett bra ställe att jobba på om man vill tjäna lite extra knyck över helgen eller så men det är ingenting jag vill bli i framtiden. Även om jag tyckte att det var super kul och det var ett okej arbete för mig så vill jag gärna gå i skolan. Både för att få en utbildning och för att här träffar jag kompisar och jag får mera rast.

Nästa vecka var jag i en livsmedelsaffär och där fick jag sysselsätta mig med att fixa posten, fronta, sätta ut varor från lagret och rensa gammal frukt. Där fick jag entimmas lunch och vi hade en fika rast med frukost bullar. Det var trevligt och kul. Alla där inne hade god vänskap och det fanns inte många problem. Lönen fick jag inte riktigt reda på, det är olika lön som varje ägare av livsmedelsaffären ger till sina anställda. Mina arbetstider var åtta på morgonen till två på förmiddagen. Jag kunde äta i skolan men jag valde att cykla hem istället för att jag bor nära. Jag skulle kunna tänka mig att jobba där som sommar jobb eller för att bara tjäna lite extra, men igen, det är ingenting jag vill försörja mig med i framtiden. Väljer nog skolan framför praktiken, för samma anledningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar