fredag 28 februari 2014

NO

Laboration Kikare

Inledning:
En kikare är en uppfinning som förstorar olika saker. Förstoringen kan variera på hur långt objektet är ifrån kikaren och hur mycket linserna i kikaren zoomar in. Kikaren vi ska skapa nu har inget prisma som vissa kikare kan ha men den har en okular lins (den linsen som är närmast ögat) som är konkav och ett objektiv (den längst ifrån ögat) som är konvex.  Prismor vänder bilden rätt i kikare men alla kikare behöver inte det. Det ger oss en rättvänd bild som förstorar föremålet 3-4 gånger så stort. Det är en Galileis kikare som även kallas för teaterkikare.

Syfte:
Att förstå hur en kikare är uppbygd och hur den fungerar. Vi gör denna laborationen även för att vi ska kunna göra en egen planering att gå efter när man ska utföra en laboration.

Hypotes:
Först trodde jag att man var tvungen att använda två konvexa linser och prismor men efter försök såg jag att det även gick med en konkav okular och en konvex objektiv.

Material:
X2 muff
En optikbänk
En -15 lins (även kallad negativ lins/ konkav lins)
En +30 lins (även kallad positiv lins/ konvex lins)



Utförande:
Jag började med att ta fram optikbänken från sin plats och sedan tog jag de två muffarna och skruvade fast dem i bänken med linserna. Innan jag bestämde mig för två olika linser prövade jag mig fram på måna olika sätt, med olika linser, tal, platser på optikbänken och saker och avstånd att fokusera på. Okularlinsen som skapar bilden var -15 konkav och objektivlinsen var +30 konvex. Jag trixade runt med linsernas platser.

Resultat:
Det blev en teaterkikare som förstorade bilden jag såg 3-4 gånger . Desto längre ifrån jag flyttade objektivet ju större blev bilden men den blev även suddigare. Ju närmre jag hade objektivet  desto mindre blev förstoringen och när jag hade linserna mot varandra med knappt mellanrum såg man ingen skillnad än vad blotta ögat gjorde.

Slutsats:

När man kollar igenom min kikare får man en större bild av det som finns på andra sidan än vad ögat får. Jag använde mig av en konkav lins som okular (-15) och en konvex lins som objektiv(+30). Kikaren är Galileis kikare som även kallas för teaterkikare. Den används för att zooma in på föremål på jorden eftersom den inte når längre bort.

1 kommentar:

  1. Hej, Déspina!

    Du har skrivit en bra och informationsrik inledning som berättar vad man kan förvänta sig av laborationen och hur de flesta kikarna är uppbyggda. Du förklarar även svåra ord som okular och objektiv som kanske inte är självklart att alla förstår.

    Syftet, hypotesen och materialet är skrivet på ett bra sätt så att man förstår.

    Du har skrivit utförandet så att man förstår men det skulle nog varit lättare ifall du skrev i punktform

    Resultatet och Slutsatsen har du skrivit på ett sätt så att de kompletterar varandra och slutsatsen beskriver resultatet och avslutar din rapport på ett bra sätt.

    I det stora hela är din laboration jättebra och förklarar din laboration på ett bra sätt. Om du skulle ändra på något skulle det vara att skriva utförandet i punktform.

    - Lydia!

    SvaraRadera