onsdag 9 januari 2013

Laboration


Syfte: Lära sig att mäta pH-värde och veta vad som händer med pH- värdet i munnen när man äter och dricker. 

Uppgift: Mät pH-värdet i munnen före förtäring och efter förtäring, och efter att ha använt tandkräm. 

Hypotes: Först när jag mäter pH-värdet i min mun tror jag att jag kommer vara på neutral och när jag sedan dricker juicen kommer mitt pH-värde i munnen att bli surare. Sedan när jag sköljer min mun med tandkrämen tror jag att mitt pH-värde i munnen kommet att neutraliseras. Därför att tandkrämen är basiskt. 

Material: pH papper, eco äpple juice och tandkräm.  

Utförande: 
1. Mät pH-värdet i munnen. 
  1. Ät/drick. 
  2. Mät pH-värdet igen. 
  3. Skölj munnen med tandkräm. 
  4. Mät pH-värdet igen. 

Resultat: 
1. 8 pH
3. 5 pH
5. 9 pH 

Slutsatsen:  Min hypotes stämde. När jag mätte pH-värdet i min mun var det neutralt och sedan när jag drack juice blev det surare. Sedan när jag sköljde munnen med tandkräm blev det neutraliserat. Tandkrämet är basiskt för att det ska neutralisera syrorna i munnen. De som åt en godisbit fick inte lika surt pH-värde som de som drack juice för att juice har gått runt i munnen och salivet hade inte hunnit ta över det sura. 

Felkällor: pH papperna visar inte exakt pH-värdet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar