onsdag 5 december 2012

Teknik frågor

1.  Vad fungerade bra när du gjorde skiss, ritning och modell?
Svar: Min skiss fungerade bra. Min modell blev inte riktigt som skissen eftersom det var svårt att ta i sönder socker bitar. Men den blev ändå hjärtformad som var meningen. Ritningen var tydlig. Den hade mått och utritade lecablock. 

2.  Vad hade du velat förbättra?

Svar: Jag vill inte förbättra något med min skiss eller modell. Jag tycker att de blev bra. 

3.  Vilka förändringar gjorde du när du skulle bygga modellen jämfört med din skiss/ritning?
Svar: Min sockermodell blev inte exakt lika dan eftersom det inte gick att ta i sönder socker bitarna på mitten för att de var för små.

4.  Vilka problem tror du att det kan bli om vi bygger den på riktigt?
Svar: Jag tror inte att det skulle blivit några större problem med min modell. Ritningen var väl och man kunde se var man skulle såga och hur långa lecablocken skulle vara. Det skulle bara vara jobbigt att såga varje bit. Det skulle tagit för lång tid. 

5.  Hur ska vi lösa de problemen?
Svar: Kanske göra en annan form eller inte göra hjärtat så exakt så att man inte behöver såga varje bit.
6.  Ta reda på hur lecablock görs och vilket material de är gjorda av?
Svar: De är gjorda av bränt lera som sedan formats. 

7.  Vilka fördelar finns det med att mura med lecablock?
Svar: De är inte tunga och lätta att såga.

8.  Vilka nackdelar finns det med att mura med lecablock?
Svar: De går lätt i sönder. 

9.  Vilka egenskaper hos lecablock har gjort att vi börjat använda dem istället för sten, trä och tegel?
Svar: De är lätta och de utestänger väta, kyla och buller


10. Varför lägger vi på ett lager med puts utanpå?
Svar: Så att det blir en finare yta. 



    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar